Internetcafe de day after - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Baukje Spaltro - WaarBenJij.nu Internetcafe de day after - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Baukje Spaltro - WaarBenJij.nu

Internetcafe de day after

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Baukje

28 Oktober 2005 | Bolivia, La Paz

Dit wordt een grappig bericht,omdat ik in een internet cafe zit waarvan het toetsenboerd geheel op is.Ik zie niet de letters,ik hoop dat mijn blind typen nog net zo goed is als tien jaargeleden.

Gisteren heb ik de curatoren van SIART ontmoet,nounou ik geloof dat ze een beetje beledigd waren.Wat is er aande hand?

Voor mijn project heb ik een bolivianse kunstenaar nodig. Om deze te krijgen heb ik o.a. het museum en de organisartie van SIART benaderd.Zij hebben en kunstenaar voorgedragen,althans dat was mijn intepretatie ervan.maar wat is er daadwerkelijk gebeurd.Deze hebben tegen de kunstenaar gezegd dat hij het zou worden. Nou lijkt me dit een probleem van de organisatie en niet van mij.Enfin om de gemoederen toch aangenaam te houden heb ik tijdens de officiele SIART lunch flink gebabbeld met de organisatoren.
De lunch was in Casa Espagna,een prachtig koloniaal gebouw.Tsja ik heb wel foto{s genomen maar kannog net uploden er wordt aan gewerkt.
De lunch was een rijkelijkgevulde Paella....shit arme ik teveel salami, kippenbouten en ander viervoeteers. Ik heb gelukkig niet zo´n honger.

Terug naar het poffertjes avontuur,het misverstand is gedeeltelijk opgelost, ik heb al mijn charmes gebruikt om aan te geven dat eten ook cultuur is, en dat ik het museum iet swil aanbieden uit holland. Slijmslijm slijm,want ik WIL mijn poffertjes bakken!!!! Het werd een hele lange discussie, ook Spoerrie passeerede de kunsthistorische discussie of eten wel verantwoordt is in een museum. Ach ik lulde aardig een eindje weg, want het project moet doorgaan en luchtig blijven. Gelukkig ben ik vrij bedreven in het vekopen van enig concept en laat me niet van de wijs brengen. Blijf geiinteresseerd vragen naar de concepten van de organisatie, lach en drink wat, en vermaak me kostelijk.

Eureka na 1 uur komt het verlossende woord eruit: ik mag nu poffertjes bakken in het Museo Tambo Q.. In dit prachtig voormalig klooster, hangt het Nederlandse werk er schitterend bij.Mijn doeken zie je op de derde verdieping in de zaal met de schilders. Ik moet zeggen ik vind het werk erg goed die ik hier zie.
Interessant.Ga straks proberen foto{s te uploaden.Dit cafe lukt het niet opzoek naar een ander intrnet OORD! Anders zal ik d foto´s in Nederland toevoegen.

Gisteren middag kennisgemaakt met kunstenaars uitParaguay, Uruguay,Duitsland, Bolivia (santa Cruz).

LAter in de middag ben ik met Alejandro naar de sloppenwijk Pampahasi gegaan op zoek naar Mercedes-de directrice van de basisschool Delia Gambarte. ook hier wil ik poffertjes gaanbakken.

Helaas is zij er niet en werkt enkel {s ochtends.

Moet nu even plassen,ga zo verder.....

Pampahasi. We vragen naar een telefoon nummer. Niemand weet iets uiteindelijk via via, godzij dank met Alejandro aan mijn zijde, die bvloeiend spaans&NEDERLNDS spreekt. Komenwij bij een huis met eenheel groot dicht hek. Hier wordt wat heen en weer geschreuwd, naar menig minuten aan te houden komt een kleine oude damen het hek openen.Alejadro legt uit dt ik uit Nederlands kom enz.... enfin we krijgen het telefoon nummer van de assistente van Mercede.Dankzij mijn mobiel kunnen we meteen bellen. en via allerlei telefoonnummers bereiken we eindelijk Mercedes. Alejandro spreekt met haarafdat zij naar mijn Hostel Republica komt. Ze neemt haar dochter mee, want die spreekt Duits. Een maar ......ik weet niet om hoe laat ze zal komen. Mijn Hollands gestress zit er nog flink in want ik moet vandaag boodschappen voor de poffertjes maken. Ook moet ik alles reglen opdat ik inderdaad morgen kan poffertjes bakken.
Er is hier nu veel gebrek aan brandstofm dus het gas is erg duur.
Dagelijks demonstraties, protesten. Volgende maand zijn er verkiezingen hier.
Gelukkig mag ik het kookstel van Alejandro lenen en hij koopt een gastank voor me. Ik heb met Alejandra afgesproken dat ik hem betaal voor zijn hulp. Een dagloon is hier tussen de 2 en 5 euro. Omdat Alejandra heel veel oor me doet betaal ik hem 5 euro per volle dag. Helas moet Alejandro veel werken en kan me niet iedere dag assisteren.

Terug naar Delia Gambarte:
Enfin ik ben erg nieuwsgierig om eindelijk Mercedes re ontmoeten. Zij dacht dat ik niet meer zou komen, omdat ze mijn mails en die van Marianne uit Nederland niet had ontvangen. Enfin moraal van het verhaal mail is een voedingsbodem voor misverstanden!!!
Gelukkig doet een lach en een aai wonderen.
Mercedes spreekt enkel Spaans enneemt haar dochter mee als tolk. Deze spreekt heel goed Duits.

Vanavond officiele opening van SIART om19 uurin het Museo Nacional de Etnografia e Folclora. Ook hier zal ik heelveel foto´s maken.Morgenochtend openingvan het museo Tambo Q., Honor expomet buitenlandse kunsteaars. SPAMMEMD. Ik geloof dat vanavond de prijzen worden uigereikt.

IK ga nu maar verder....ontstressen relazen en op zoek naareenWC.Ikdrink nogsteeds4 liter per dag.Ik zal helemaal doorgespoeld inNederland aankomen.

Hasta pronto

oh ja de hostel vond mijn spaans zo beroerd dat ik en lesbooek spaans voor australianen op mijnbed vond.

  • 28 Oktober 2005 - 15:28

    Joost:

    wat een avonturen en improvisaties, veel succes verder!!!!

  • 28 Oktober 2005 - 15:31

    Inge:

    Ha die Bauk
    Het klinkt allemaal goed, je laat je in elk geval niet gek maken daar in dat politiek onstabiele, dus misschien wel klein corrupte land (help, ik verspreek me, nederland staat immers op plaats 11 in de wereldranglijst wat corruptie betreft) Verder kan ik je mail helaas niet beantwoorden, want hij blijft steken in het virtuele verkeer. Maar ik spaar al mijn nieuws, totdat je terugkomt en wij poffertjes kunnen eten uit twee gebruikte pannen.

  • 28 Oktober 2005 - 15:41

    Marlene:

    geweldig deze tekst (Spoerrie?) en je avonturen. Ik ben een flyer aan het wrochten voor de Netwerkdag morgen. Met zere buik (jaja, ik ook) achter de compu. Ook nog groententaart bakken, Toon is jarig. k ga heel veel drinken vanavond op z'n feessie. Dat schijnt te ontstressen. Jij veel amore van mij, zijn er nog guapo Bolivianen? :-)

  • 28 Oktober 2005 - 16:08

    Fleur:

    Wat een grappig verslag. Ik heb moeten grimlachen. Vergelijk de zeden en gewoonten daar maar met de manier van doen in een klein dorpje op Sicilië. Niks calvinistische stipotheid. "dopo, dopo" gebeurt er dan wat (en soms ook niet. Mij bewijs je in ieder geval dat je heel capabel bent en de problemen fantastisch oplost. Goed zo, dat in het museum "kwaliteit" hangt. Ik duim voor je morgen bij de opening. Ik zal met spanning je bevindingen lezen en ben benieuwd te horen hoe het Mercedes-poffertjes avontuur is afgelopen. Beso - mamma

  • 28 Oktober 2005 - 20:10

    Sussieboellie:

    Een en al avontuur daar zo. Maar de spirit zit er nog wel in zo te zien. Ben benieuwd naar de poffertjes avontuur! Houd ons op de hoogte.
    beso

  • 28 Oktober 2005 - 22:52

    Anna E Lorenzo:

    Ciao carissima e coraggiosissima amicaaaaa! Un saluto forte da Milano. Abbiamo visto il grembiule e ci siamo emozionati a vedere i nostri nomi! Bravissima. Non abbiamo capito molto di quello che hai scritto qui in olandese,ma adesso andiamo su un traduttore automatico cosi' soddisfiamo la curiosita'. Domani partiamo per Venezia, ti pensiamo!Un abbraccio e A PRESTO! Avremmo intenzione di prenotare il volo per Amsterdam intorno a capodanno. Ma questa e' un'altra storia... Per adesso, goditi il viaggio! Un abbraccio forte fortissimo da Anna e Lorenzo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Baukje

beeldend kunstenaar, zie www.spaltro.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 35896

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2005 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: